Gosausee tavainak felfedezése

2019.07.28

A Gosausee tündöklően kék vizét méltóságteljes hegyek ölelik körbe. Ezt a mesés tájat fedeztük fel egy tavaszi túra alkalmával, amit szeretnék itt megosztani Veletek.

A Gosausee tavai, Ausztria varázslatos saltzkammerguti részén fekszenek, a dachsteini hegyek ölelésében. Lényegében egy tórendszerről beszélhetünk, amiben három tó, három különböző magassági szinten terül el. Az első tó a Vorderer Gosausee (933 m), melyhez könnyen feljuthatunk autóval és a tó előtti parkolóban el is válhatunk az autónktól. Innen indult a mi túránk is fel, egészen a Hinterer Gosausee-ig.

A Vordererhez érve pazar tájkép fogadott bennünket. A tó mögötti távolban 1.000-2.000 méteres, hófödte hegycsúcsok magasodtak, melyek előterében sűrű fenyves húzódott le, egészen a Vorderer partjáig.

A szuper képeslap fotók elkészítését követően vette kezdetét a túra, ami a tó bal partján, szikrázó napsütésben vezetett végig. Kényelmes szakasz volt ez egy műúton, így bőven akadt lehetőségünk a környező hegyekben, a növénytársulásokban és a tó türkizkék vizében gyönyörködni. Utunk közben néhányan át is via ferrátáztak a fejünk felett magasodó mészkő oldalakon. Egyszóval, amilyen kényelmes volt ez a szakasz, annyira élménydús is.

A Vorderertől a második tóhoz vezető út már a fenyves között vezetett. A fák árnyékéban kellemesen hűvös volt, ezért őszintén örültünk a napsütésnek a nyíltabb részeken. A második tóhoz (Gosaulacke, 974 m) érve vizet nem, csak a hófödte egykori tómedret találtunk. A víztükör csillogásának hiányáért a körülöttünk magasodó hegyek látványa kellőképpen kárpótolt bennünket.

Innentől egyenletesen emelkedő útszakasz következett, ahol az út mentén a hóréteg vastagsága egyre csak növekedett, ahogy a mellettünk magasodó hegyek méretei is. Ennek a szakasznak az utolsó negyedét már teljes mértékben a hóréteg tetején tettük meg, ami így még izgalmasabbá tette a túrát.

Megérte a hegymenet, mert a Hinterer Gosauseehez (1.154 m) érkezve, lélegzetelállító panoráma tárult elénk.

Velünk szemben az 1.900-2.000 méter magas csúcsok, a tó havas, jeges és lavina omlástól felszakadt felszíne terült el. Ettől remekebb ebédelő helyet keresve sem találhattunk volna.

Az elénk táruló tájban gyönyörködve, a gondolatainkon merengve egyszer csak egy hatalmas reccsenésre, majd utána egy iszonyatos robajra lettünk figyelmesek.
Lavina...
Életemben először hallottam és érzékeltem lavinát ennyire közelről. Szerencsére a tóig nem zúgott le a hótenger, de ettől még azért kellőképpen a jelenben tartott ez a jelenség. Néhány lélegzet visszafojtott percre a zsigereimben éreztem a természet erejét.

Az ebédet letudva és a lavina észlelését feldolgozva elindultunk visszafelé. Útközben hátra-hátra tekintve hagytuk  magunk mögött ezt a tiszteletre méltó hegycsúcsokkal tűzdelt, csodás tájat.

A már megismert útvonalat tettük meg visszafelé is, ami a folyamatos lejtő miatt már kényelmesebbnek tűnt, így még többet bámészkodtunk és csodáltuk a tájat.

Visszafelé haladva, legnagyobb szerencsénkre az útmenti vadetetőnél még őzekkel is találkoztunk, akiket tiszteletben tartva lestünk meg, így nem eredtek szélnek azonnal.

A Vordererhez visszaérve leereszkedtünk az alacsony vízállás miatt kikandikáló tómeder oldalára és a monumentális mészkőcsúcsokban gyönyörködve megejtettük az idei év első, igazi napozását.

A napozás oly annyira jól sikerült, hogy arról inkább nem osztanék meg képet, mert a végén még felmerülne a gyanú, hogy a túra helyett valójában napszámban voltam valami napsütötte alföldi tájékon... ;)

Ha tetszett a leírás javaslom, hogy Gosausee tavait és környékét NaTúrásítva fedezd fel. Az utazás (akár egyéni, akár általam szervezett) részleteivel kapcsolatos kérdés esetén bátran vedd fel velem a kapcsolatot.

Szerző: Menyházi Regina

Szeretnél még több érdekes és hasznos cikkeket olvasni? Kattints a lenti gombra és már böngészhetsz is!